İÇERİK OLARAK SOSYAL KELAM

DELİLLERDEN TOPLUMA 
-KELAM İLMİNDE SOSYAL AÇILIMLAR-

                               RECEP ARDOĞAN


www.sosyalkelam.com





GİRİŞ

1. SOSYAL KELAM NEDİR?
       Beşerî Bilimlerin Doğuşu ve Teorileşmesi
       Toplum ve Siyaset Bilimindeki Esaslı Değişimler
       Açılım ihtiyacı
2. SOSYAL KELAMIN AMACI ve ÖNEMİ
3. SOSYAL KELAMIN YÖNTEMLERİ
       1. Kelamın Konu ve Amacını Korumak
       2. Bilimsel veriler ile teorileri ayırt etmek
       3. Ön-kabulden Hareket Etmemek
       4. Kelamı sosyoloji ve tarihe indirgememek
       5. İlahî Olanı Beşerî Olana İndirgememek

BİLİM-DİN İLİŞKİSİ










1. BİLİMİN VE BİLGİNİN DEĞERİ

2. DİN-BİLİM İLİŞKİSİ (BİR İNKÂR ve İKİ ZIT YAKLAŞIM)
       1. İlişkiyi Yok Sayan Yaklaşım
       2. Çatışmacı Yaklaşım
       3. Uzalaşmacı Yaklaşım
2. KELAMIN VE İSLAM İLİMLERİNİN VESAİLİ OLARAK BİLİM
       2.1. Esma-i ilahiyye’nin keşfi ve şerhi
       2.2. Doğa bilgisini değerler bilgisiyle tamamlamak


DİNİN KAYNAĞI

SOSYOLOJİK TEORİLER
       Animizm
       Büyü
       Totemizm
PSİKOLOJİK TEORİLER
       Yansıtma Din Teorisi
              Feuerbach
              Psikanalizm
İDEOLOJİK TENKİTLER
       Marksizm
       Varoluşçu Ateizm

TEVHİD İLKESİNİN YANSIMALARI







İLAHÎ OLAN İLE DOĞAL OLANI AYIRT ETME

BİREYSEL ALANA YANSIMALAR:
       Yalnızca Allah'a Kulluk
       Aracısızlık
              Velilere Dua Etmek ve Onlardan Yardım Beklemek
              Türbeleri Ta'zim
       Riyasızlık
       Tevekkül: Maneviyat Gücü ve Etkinlik Kaynağı Olarak Tevhid

TOPLUMA YANSIMALAR
       İnsanlık Değerinde Eşitlik
              3.1.1. Irk Ayrımcılığının Reddi
              3.1.2. Sosyal Ayrıcalıkların Kalkması
       Özgürleşme

İNSANIN DEĞERİ

İslam'da İnsan Onurunun Fıtrî ve Kesbî Boyutları
İnsan Hakları, Bireysel Özgürlük ve İnsan Onuru
Maddecilik, Evrimcilik ve İnsan Onuru

BİREYSEL ÖZGÜRLÜK

1. GELENEKSEL DÜŞÜNCEDE ÖZGÜRLÜK
2. BEŞERÎ VAROLUŞ VE BİREYSEL ÖZGÜRLÜK
       2.1. Yaşamın A Priori İlkesi
       2.2. Vesayetin Kalkması Olarak Özgürlük
       2.3. Makuliyet Olarak Özgürlük
       2.4. Aracısız İletişim Olarak Özgürlük
3. ÖZGÜNLÜK VE AİDİYET İKİLEMİ: ÖZGÜRLÜK VE SINIRLANMA
4. AHLAKÎ DEĞER VE ÖZGÜRLÜK İKİLEMİ
5. GÜVENCE VE ÖZGÜRLÜK İKİLEMİ

Kaynak

"Kelamî Açıdan Birey-Siyasî Güç İkileminde Bireysel Özgürlük ", KSÜ İ.F.D., X/XX (Kahramanmaraş 2012), ss. 1-38.
                              https://drive.google.com/file/d/0BwQLnp3L-2-GX3RwajB6UVZudms/edit?usp=sharing


DİN ÖZGÜRLÜĞÜNÜN KELAMÎ TEMELLERİ

1. İMTİHAN ÖĞRETİSİ
2. İMAN ANLAYIŞI
3. RİSALET VE TEBLİĞ ANLAYIŞI
4. BİREY ÜZERİNDE VESAYETİN REDDİ
       4.1. Allah Adına Hareket Etmekten Kaçınma
              a. Din Özgürlüğü - Temsil İddiası İlişkisi
              b. Din Özgürlüğü - Masumiyet İddiası İlişkisi
              c. Din Özgürlüğü - Zorunlu Hakikat Anlayışı İlişkisi
              d. Din Özgürlüğü - Tek Hakikatçı Anlayış İlişkisi
       4.2. İnsanın Kendini Geliştirebileceğine İnanma
5. DİNDARLIĞIN BİR DEĞER OLUŞU

Kaynak

“Kur’an Açısından Din Özgürlüğünün Temelleri”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, sy. 21, 2013, s. 307-338
                              https://drive.google.com/?tab=Xo&authuser=0#folders/0BwQLnp3L-2-GcEpZN3RUNXowLVk


İMANIN YAPISI

Kaynak:
KELÂMÎ AÇIDAN İMANIN MAHİYETİ VE DİN ÖZGÜRLÜĞÜNÜN MUHTEVASI

“Kelâmî Açıdan İmanın Mahiyeti ve Din Özgürlüğünün Muhtevası”, Diyanet İlmi Dergi, XLI/1, Ank. 2005, ss. 47-80.         http://ktp.isam.org.tr/pdfdrg/D00033/2005_c41/2005_c41_1/2005_c41_1_ARDOGANR.pdf
                              https://drive.google.com/file/d/0BwQLnp3L-2-Gc3dvdmRaQnBncFk/edit?usp=sharing



SİYASET KELAMI ve İNSAN HAKLARI

KELAMÎ AÇIDAN İNSAN HAKLARININ TEMELLENDİRİLMESİ

1. İNSAN HAKLARINI DOĞAL HUKUKLA TEMELLENDİREN GÖRÜŞLER
       1.1. Doğal Hukukun Doğal Hakları
       1.2. Doğa Durumu Hakları ve Sosyal Sözleşme
              1. Genel İstem
              3. Sivil/Medenî Toplum

kaynak

“İnsan Haklarını Doğal Hukukla Temellendiren Görüşlere Kelâmî Bir Yaklaşım”, Diyanet İlmi Dergi, XLII/3, Ank. 2006, ss. 95-120.                    http://ktp.isam.org.tr/pdfdrg/D00033/2006_c42/2006_c42_3/2006_c42_3_ARDOGANR.pdf
                              https://drive.google.com/file/d/0BwQLnp3L-2-GbEM3dFNhMHFSZE0/edit?usp=sharing


2. İNSAN HAKLARINI İNSAN DOĞASI İLE TEMELLENDİREN GÖRÜŞLER
       2. Ahlâkî Doğa
       3. Rasyonel Doğa
       4. Beşerî İmkân ve İhtiyaçlar
              Beşerî İmkânlar
              Beşerî İhtiyaçlar
       5. İnsan Onuru

İSLAM’DA İNSAN HAKLARI VE HÜRRİYET ANLAYIŞI
       1. Hürriyet
       2. Eşitlik
       3. Siyasi Gücün Sınırları Olarak İnsan Hakları


kaynak:

“İnsan Haklarının Kavramsal Çerçevesi”, İnsan Hakları Araştırmaları, sy. III/5, İstanbul, 2006, ss. 9-42.  

“İnsan Haklarının İki Tasnifine İlişkin Bir Şerh”, İnsan Hakları Araştırmaları, sy. 6, İst. 2006, ss. 9-42.

Sekülarizm, İslâm ve İnsan Hakları”, İnsan Hakları ve Din Sempozyumu (15-17 Mayıs 2009), Çanakkale 18 Mart Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Çanakkale, 2010, ss. 320-362.


 “İnsan Haklarına Saygının Yükseltilmesinde İslâmî Teolojinin Rolü”, Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, XLV/2, Ank. 2004, ss. 83-111.

“Müslüman Toplumlarda İnsan Hakları ve Demokrasiye Saygıyı Yükseltecek İslâmî İlkeler” Değerler Eğitimi Dergisi, III/9, İst. 2005, ss. 25-57.

“İslam’da İnsan Haklarının Teolojik Değeri”, İnsan Haklarında Yeni Arayışlar Sempozyumu (27-29 Mayıs 2006), İst. 2006. ss. 277-304.


ÇOĞULCULUK: DOĞAL FARKLILIKLARDAN SİYASAL BERABERLİĞE
       3.1. Barış Esası
       3.2. Sosyal Konsensüs
       3.2.2 Vatandaşlık Hakkı
       3.2.2. Farklılıklara Müsamaha

kaynak

Kelamî Açıdan Gayr-İ Müslimlerle Dostluk: Kur’an’da Nehye Konu Olan Dostluğun Psiko-Sosyal Sakıncaları”, Toplum Bilimleri Dergisi, V/10 (Ankara 2011), ss. 55-68.


SİYASET KELAMI (POLİTİK TEOLOJİ)

1. İMAMET KONUSUNDAKİ TARTIŞMALAR
       imam ve halife kavramları
       İmamet-hilafetin dinî değeri
       İmametin gerekliliği
       Halifeliğe ehil olanlarda aranılan şartlar:
       İmamın belirlenmesi
              1. Nassla tayin
              2. Ümmetin seçimi
                     1. İmamette Kureyşlilik Şartını Kabul Edener
                     2. İmamette Kureyşlilik Şartını Kabul Etmeyenler

2. TARİHTEKİ FARKLI SİYASET ANLAYIŞLARI
       1. Egemenlik ile Siyasal İktidarı Birleştiren Doktrinler
              1.1. Yönetenlerin İlahî Tabiatı
              1.2. Siyasal İktidarın Tanrı Tarafından Belirlendiği Görüşü
                     1.2.1. İlahî Yazgı –Kralın İlahî Hakkı-
                     1.2.2. Dinî Norm –Şiî İmamet Doktrini-
                     1.2.3. Ruhban Yönetimi
                            a. Yanılmazlık
                            b. Temsil ve Vesayet
       2. Egemenlik ile Siyasal İktidarı Ayıran Doktrin

3. İSLAM’DA İLKESEL AÇIDAN SİYASET
       1. Siyasî Güç ile Egemenlik Ayrımı
       2. Emanet Anlayışı
       3. Hukukun Üstünlüğü
                     Yasamada Hukuka Bağlılık
                     Hukukun Ğaî ve Keşfedilir Oluşu
                     Hukukla Kayıtlanan Yetkiler
                     Yargıda Hukuka Bağlılık: Adil ve Tarafsız Yargı
       4. Sözleşme Esası: Seçim ve Biat

kaynak:

“Teorik Temeller ve Tarihsel Gerilimler Arasında İslâm Kültüründe Siyasal Muhalefet”, Cumhuriyet Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, VIII/2, Sivas, 2004, ss. 171-189.
                              https://drive.google.com/file/d/0BwQLnp3L-2-GTkxHekJMa0pCNG8/edit?usp=sharing

“İslâm Açısından Sivil İtaatsizliğin Teorik Temelleri” Toplum Bilimleri Dergisi, V/9 (Ankara 2011), ss. 51-72.


DİNİN TOPLUMSAL TEZAHÜRÜ VE SEKÜLERLEŞME


İSLAM ÇEVRE TEOLOJİSİNİN TEMELLERİ

1. ÇEVRE TEOLOJİSİNİN TANIMI, AMACI VE SINIRLARI
1. YARATILIŞ ANLAYIŞI
       1.1. Kader Kavramı
       2. 2. Cemâl (Estetik) Kavramı
       2. 3. Hikmet  Kavramı
3. VARLIĞIN DEĞERİ
       1. Âlem: Tefekkür ve Bilgi Kaynağı Olarak Şahit Olunan Varlık
       2. Âlemin Allah’ı Zikretmesi
       3. İlahî Sıfatların ve İsimlerin Tecellileri Olarak Evren
4. VARLIKTA HAYATIN DEĞERİ
5. İNSANIN KONUMU
       5.1. Küçük Evren Olarak İnsan ve Büyük İnsan Olarak Evren
       5.2. Teshir: İnsanın İmtihan Vasatı Olarak Doğa
       5.3. Yeryüzü Halifeliği: Dünyayı İmar
6. ÇEVREYLE İLİŞKİLERİN DİNÎ-AHLAKİ KAVRAMLARLA DÜŞÜNÜLMESİ
       6.1. İbadet ve Sadaka Kavramları
       6.1. İslam: Barış ve Uyum
       6.2. Mâlikü’l-Mülk ve Emanet Ayrımı
       2.2.4. Adalet ve Zulüm Kavramları
       6.3. Kul Hakkı; ‘Avd ve ta’vîd Kavramları
       6.5. Tüm Canlılara Merhamet
SONUÇ

Kaynak

"Ekolojik Düzeni Okumada İki Yanlış: Sosyal Darvinizm ve Öjenik", KSÜ İ.F.D., IX/XIIX (Kahramanmaraş 2011), ss. 1-35.
                              https://drive.google.com/file/d/0BwQLnp3L-2-GVEZWVklJaUxFVG8/edit?usp=sharing

"İslam'da Çevre Teolojisinin Pratiğe Yansıması:  Çevre Ahlakı", Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, II/3 (Malatya 2012), ss. 115-143.
                              https://drive.google.com/file/d/0BwQLnp3L-2-Gc19aNHNWdjF5QWM/edit?usp=sharing


“Barış ve Özgürlük Medeniyetinin Adı: İslam”, Ay Vakti Dergisi, sy. 82-84 (Medeniyet Özel Sayısı), İst. 2007, ss. 69-86.


Yorumlar

Popüler Yayınlar